Intro - mistä blogissa kysymys

2014 alkaa ja niin myös… hrrh… ”välidieetti”

16.01.2014, shapeofme

No niin! Nyt ollaan kirjotuksissakin sitten tän päivän vuoden puolella. Pahoittelut että pitkitty, mut piti ”wrapata” edellinen vuos kokoon ennen ku pysty kunnon mielenrauhalla siirtyä tähän vuoteen.

Tätä kirjottaessa eletään siis jo 16.1.2014 eli jo puolessa välissä tammikuuta. Nyt sit puretaan vähän mitä tähän vuoteen kuuluu ja uusiin suunnitelmiin. ”Uusi vuosi ja uudet kujeet”-sopii paremmin kuin hyvin tähän väliin.

Viime vuoden lopussa oli tosiaan ”fysiikkatsekkaus” Markku-valmentajan kanssa ja sillon puhuttiin että nyt ois ”piffitalkoiden” aika. Tähän olin vähän niinku asennoitunut ja lappasin ruokaa tyytyväisenä naamaan ( sen 2500kcal eestä päivittäin) . Noh, nyt sitten Prolaisille tuli kaikille uudet ohjelmat just ennen vuoden vaihdetta ja odotin suurella mielenkiinnolla mitä sieltä sit tulee. Että mennäänkö niillä mitä juteltiin vai tuleeko sieltä jotain ihan tyystin toisenlaista…

Jälkimmäinen osui bingoon. Eli
tän vuoden ja seuraavan 15 vkon aikana agenda on :

V Ä L I D I E E T T I. Hrrh!

Ajatuskin nostaa karvat pystyyn. Oon tottunut syömään paljon, ruoka on hyvää ja syöminen kivaa. Ajatus ruokailujen vähentämisestä ja kaloreiden nipistämisestä saa mussa lähinnä irvistyksen aikaseks. Olinkin Markulle ohjelman saatuani et ”hei, onks pakko jos ei taho?” 😀 ja vastaus oli odotetun lainen ”on! 😉 ”. Noh, teknisesti- pakko ei ole kuin kuolla, ja sekin vaan kerran. Mutta käytännössä jos valmentaja käskee ni sitähän totellaan.

Sivussa muuten rullaa ”dieetin lähtökuvat”. Ei parhailla mahdollisilla posevaatteilla- ja asennoilla. Mutta jospa tuosta jotain käsitystä sais.

Ite sain ohjelman vasta juuri ennen loppiasta. Ja aloitin juurikin loppiaisena. Sitä ennen olin saanu esimakua välidieetin treeneistä Markkureenissä edellisenä perjantaina. Oli aivan kamalaa settiä <3 eli just ihanaa! Mutta ei siitä nyt sen kummemmin.

Tänään siis mennään toista viikkoa 1950kcal kaloreilla. Kertalaakista siis tipahti rapsakat 500kcal. Ja yllätin jopa itseni sillä että nälkä ei ole vaivannut, ei suurijättimäinen nälkä jota suorastaan kammoksuin ja pelkäsin sen hyökkäävän salakavalasti ja kuristavan mut hengiltä. Semmonen pikkunälkä aterioiden välissä, mutta senyt on kokoajan ollut mun kaverina, sillonkin ku sain syödä enemmän. Joten tähän mennessä hyvin on mennyt 🙂 !

Tiän että vaakalukemaa ei kovin tarkalleen sais tuijottaa. Mutta oon päättäny silti ottaa tavotteeks, lähinnä itelleni, käydä kerta viikkoon vaa’alla ja mittailla samalla itteni. Tämä on joka maanantainen ”rituaali”. Ekan viikon dieettisaldo oli -2kg, kivasti nesteet liikahtanut. Sillon en kyl muitsanut ottaa mittoja, ens ma sitten uusiks ja sillon mittojen kanssa. Jos ei muuta, ni sitä on sit jälkikäteen kiva seurata että miten on edistynyt jos on edistynyt.

Reenit myös muuttuivat uuden ohjelman myötä. Uutta shokeeraavaa reenitapaa tarjoiltiin oikeen urakalla. 4-jakonen ohjelma, jokaisen reenin kesto 45min + 10 min alkulämpö. Aikaperusteista settiä siis. Voin kertoa että kun 20min tahkoo tauotta kahden liikkeen liikepatteria ni alkaa olee melko kaput lihakset – ja hapettaa ja hapottaa kohtalaisesti! Huhhuh! Ja näitä settejä on kaks jokaisessa reeniässä. Välissä saa pitää 5min henityksentasaamis- ja venyttelytuokion joka on kyl käytetty tosi mielellään  hyväks.

Reenitapa on tosiaan uus ja kroppa jokseenkin shokissa ja kipuisa reenien jälkeen. Mut tää on just siistii! Oon sen verran masokisti et mitä enemmän ”sattuu” sen enemmin nautin. Tietty semmosta hyvää reenikipua. Ja domsit reenin jälkeen on ”ihanankamalaa”. <3 Tietää tehneensä!
Mahtavaa ittensä ylittämistä! Ja näyttää ruokailujen kanssa ihan potkivan hyvin –  näin lyhyellä kokemuspohjalla.

Ekalle 6vko jaksolle on omat reenikuviot, toiselle 6vko jaksolle omansa ja lopuks 3vkon jaksolle viä ihan omat spesiaalijutut. Sitä en tiä viä miten ruokailut tulee elää tän välidieetin aikana, mutta varmasti niihinkin jotain muutoksia tulee, sitten tarvittaessa. Tällä hetkellä homma tuntuu toimivan ihan hyvin. Ja tosiaan oon enemmänk uin iloinen ettei sitä järkkyttävän kamalaa nälkää oo tullut. Oon kiukkunen nälkäsenä.

Tässä oon purskellut tätä dieettiajatusta muutenkin. Ja alun angsti-en-halua-kiukuttelun jälkeen alan olee aika sinut ajatuksen kaa. Ymmärrän kyllä miks Markku mut väildieetille laitto. Onhan mulla tätä läsää viä, rasvaprossa on 26% joten tiputettavaa on. Etenkin lanteilla, mahassa ja reisissä on ylimääräistä. Perinteinen nainen siis 😀 .

Ja tässä halutaan kuoria ylimäärästä pois että nähään onko siä alla lihaksia ja jos on ni kuinka paljon. Että osataan sitten viä muokata ruokailuja ja reenejä oikeeseen suuntaan, sitä silmällä pitäen että ens vuonna tähän aikaan pitäis olla kisadieetti jo hyvässä vauhdissa. Että että, ei tässä niinku liikaa aikaa oo.

Vaparivalkku Anukin sanoi kun kerroin kuvioista, tottakai, hänelle myös, sitä että kun ylimäärästä on vähemmän, lentää ne hypytkin vähän paremmin -totta tuokin. Joten kyllä mä alan hyväksyy tän ja olee jopa vähän innoissani – tässä on tsäänssit et oon jo tänä keväänä paremmassa kunnossa kun ever! – vaikka the ultimate goalhan on ens keväässä kun täytän 30v että olisin elämäni upeimmassa kunnossa. Mutta eihän se huono asia ole jos jo tänä keväänä oon, tähän mennessä, parhaassa kunnossa – siitä viä sit vähän paremmaks ja avot!

Paljonhan tässä on hommia. Mut ei se hei mitään, kylmä töitä oon valmis paiskimaan! *käärii hihat*. Niinku tähänkin mennessä, reenit vedetään sata lasissa- nyt viä sitten ruokailujen vähän siistiytyessä ja kaloreiden tippuessa on odotettavissa myös rasvaprosentin tippumista. Oletettavasti painokin hivuttautuu vähän alaspäin, tosin mä en laittais ollenkaan pahaks jos paino pysyis samana ja ulkomuoto kiristyis :D. Sehän ois se ultimate mahtava tilanne, mutta hardly tapahtuu. Ei mun kroppa niin vastaanottavainen lihakselle oo, valitettavasti :(.

Sinänsä on realistista kyl olettaa kiristymistä tapahtuvan. Reenit on rankkoja mutta reenimäärä on maltillinen. Tänä keväänä en katsos näes käy ees voikassa. Thainyrkkeilyssä kun työvuoroiltani pääsen. Mutta muuten aika minimissän reenit. Karsittiin tää Markun kaa yhtistuumin viime fysiikkatsekkauksessa. Nyt ”ei heiluta ylimääräsiä” vaan keskitytään vaan puntin vääntämiseen! ”Heilumisen” aika on taas sit tän välidieetin jälkeen – oletettavasti. Katsotaan sitä sitten. Kyl mä ihan mielenkiinnolla odotan että mitä tän läskivuoren alta paljastuu. En oo koskaan ollut tosi kireessä kunnossa, en valitettavasti ees kisoissani. Joten nyt ois kyl varsin mielenkiintosta nähä että mitä siä alla on, jos on. Toivottavasti on ees vähän lihasta.

Pieni pelko tässä dieettaillessa on perseessä että lihakset lähtevät. Mutta koitan treenata apinanraivolla ja veren maku suussa ( 😀 ) että lihaskato ois mahd. vähästä. Ei noi kalorit ainakaan viä mitkään järjettömän matalat oo, protskua ja hiilaria molempia on ihan reippaalla kädellä. Joten akuuttia lihaskadon pelkoa ei ole. Mutta jotenkin joku pieni piru siä huutelee takaraivossa että ”eeei, nyt lähtee vaivalla hankitut ne pienenpienet lihakset”. Mut voi olla et se on vaan tätä yleistä ”dieetillä lähtee lihakset”-pelottelua. Maaliskuun lopussa ku kaks ekaa kuusviikkosta on viety loppuun ois seuraavan InBody-aika todennäkösesti, sillon sen sitten näkee, ihan brutaaleina lukuina. Hui! Täytyy tehä ihan helvetisti hommia sen eteen että luettava ois mukavaa. Eli mahd. vähän lihaskatoa ja rasvaprossa alemmaks, kiitosh! Laitetaan tilaukseen! 😀

Mut katotaan nyt  ja seurataan….kumpi kiristyy ekana – pää vai kroppa 😀 . Stay tuned!

Lopuks vähän ”kuivaa dataa” tilanteesta eli

8.1.2014 otetut ”dieetin lähtömitat”:

Paino: 61,5 kg

Vyötärö: 70 cm

Maha: 82 cm

Lantio: 91,5 cm

Reisi (vasen): 58,5 cm

Reisi (oikea) : 58,5 cm

Hartia (edestä): 50 cm

Hartia (ympärys): 105 cm

Rintaa (kainalon alta): 86,5 cm

Hauis (koukistettuna): 30,5 cm

Pohje (polvi suorana): 38 cm

Pohje (polvi koukistetuna): 38,5 cm

Näistä lähtökohdista lähetään. Matka on pitkä ja vasta alussa ollaan. Ei voi tietää mitä kaikkea tässä viä tapahtuu. Mutta toivotaan että menee putkeen puolin ja toisin :). Tosin, normaaliin elämään, ny kuuluu se että sattuu ja tapahtuu. Ni koitan asennoitua niin että ne ei oo maailman loppuja. ”Fitnesstä elämän ehdoilla”, ei toisinpäin !

Stay tuned my friends! JA pitäkää mulle peukkuja 😉 :D.. mä kun en oo dieettaamisen ylin ystävä, vaikka tähän mennessä onkin mennyt yllättävän hyvin. … kauhulla odotan niitä hankalampia hetkiä. Sillon sitä sitten taas kysytään sitä ”suomalaista sisua perkele!”…..Mutta tähän mennessä *peukku* hyvin ja vaivattomasti pyyhkii – ruoka on hyvää, sitä on tarpeeksi ja reenit kovia (ihania!). Lihashuoltokin pelaa, oon muistany ja venytellä ja putkirullailla.

AINII!
Meinasin unohtaa semmosen pikkuseikan ku aerobiset. Hyvin maltillisesti mennään-  niitä on vaan 2x vko ja 30min ”aamukävely”. Eli täysin rauhallista tassuttelua. Melko lepposaa siis. Näillä ei oo siis suurensuuri fokus ja merkitys tässä vaiheessa. Kunhan ”kulkevat mukana”. Suurempaa roolia näyttelevät ruokailut ja kovat salireenit. *pullistaa hauista* 😀

, , , , , , , , , , ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *